UCHWAŁA NR LII/679/10
RADY MIEJSKIEJ BIAŁEGOSTOKU
z dnia 22 lutego 2010 r.
w sprawie założenia szkoły policealnej – Studium Wokalno-Aktorskiego „Szkoła Talentów” w Białymstoku.
Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. „i” w związku z art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153,
poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr
173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753) art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 3, ust.
5b i ust. 7 i art. 58 ust. 1, 6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.
2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz.
1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r.
Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145,
poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz.1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 56, poz. 458, Nr 219, poz.
1705) art. 12 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240) oraz §
2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie typów szkół artystycznych
publicznych i niepublicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 6, poz. 42) uchwala się, co następuje:
- 1. 1. Zakłada się publiczną szkołę artystyczną – Policealne Studium Wokalno-Aktorskie „Szkoła Talentów”
z siedzibą w Białymstoku przy ul. Wesołej 11a, zwaną dalej „Studium”.
- Studium podejmie działalność z dniem 1 września 2010 r.
- 2. Akt założycielski Studium stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
- 3. Statut Studium stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
- 4. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Białegostoku.
- 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Włodzimierz Leszek Kusak
Załącznik nr 1
do Uchwały Nr LII/679/10
Rady Miejskiej Białegostoku
z dnia 22 lutego 2010 r.
AKT ZAŁOŻYCIELSKI PUBLICZNEJ SZKOŁY POLICEALNEJ – STUDIUM WOKALNO – AKTORSKIEGO
„SZKOŁA TALENTÓW” W BIAŁYMSTOKU
Na podstawie art. 58 ust.1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr
273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167,
poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr
80, poz. 542, Nr 115, poz.791, Nr 120, poz. 818, Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz.
1370, Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i nr 56 poz. 458, Nr 219, poz.1705) oraz zgodnie z
porozumieniem z dnia 1 czerwca 2009 r. zawartym pomiędzy Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a
Miastem Białystok zakłada się szkołę policealną artystyczną o nazwie: Studium Wokalno-Aktorskie „Szkoła Talentów”
z siedzibą w Białymstoku przy ul. Wesołej 11 a, zwaną dalej Studium. Studium jest publiczną szkołą policealną o
czteroletnim okresie nauczania, dającą możliwości uzyskania lub uzupełnienia wykształcenia w zawodzie aktor scen
muzycznych.
- 1. Studium Wokalno-Aktorskie „Szkoła Talentów” podejmie działalność z dniem 1 września 2010 r.
- 2. Specjalności, w których odbywać się będzie kształcenie ustala Dyrektor Studium w porozumieniu z
organem prowadzącym szkołę.
- 3. 1. Organizację i zasady funkcjonowania Studium określa statut.
- Szczegółową organizację nauczania określa opracowany i zatwierdzony we właściwym trybie arkusz
organizacji Studium.
- 4. Odpowiedzialnym za realizację postanowień aktu założycielskiego jest Dyrektor Studium.
Załącznik nr 2
do Uchwały Nr LII/679/10
Rady Miejskiej Białegostoku
z dnia 22 lutego 2010 r.
STATUT STUDIUM WOKALNO-AKTORSKIEGO „SZKOŁA TALENTÓW” W BIAŁYMSTOKU
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. Użyte w statucie określenia oznaczają:
1) „ Studium” – Studium Wokalno-Aktorskie „Szkoła Talentów” w Białymstoku; publiczną szkołę policealną
artystyczną o czteroletnim cyklu kształcenia,
2) „Dyrektor Studium” – Dyrektora Studium Wokalno-Aktorskiego „Szkoła Talentów” w Białymstoku.
- 2. Studium Wokalno – Aktorskie „Szkoła Talentów” z siedzibą w Białymstoku ul. Wesoła 11 a, działa na podstawie
przepisów ustawy o systemie oświaty, ustawy o finansach publicznych oraz niniejszego statutu.
- 3. 1. Organem prowadzącym Studium jest Miasto Białystok.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa
narodowego.
- Cykl kształcenia w Studium trwa 4 lata.
- Studium jest jednostką budżetową.
- 4. Zmian w statucie dokonuje Rada Pedagogiczna w drodze uchwały.
- 5. Zakres i zasady współpracy Studium z Operą i Filharmonią Podlaską określa porozumienie zawarte pomiędzy:
1) Operą i Filharmonia Podlaską
2) Studium Wokalno – Aktorskim
Rozdział 2
CELE I ZADANIA STUDIUM
- 6. 1. Studium realizuje cele i zadania określone w ustawie z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz
przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
- Realizując cele i zadania wynikające z przepisów prawa Studium w szczególności:
1) daje możliwość uzyskania lub uzupełnienia wykształcenia w zawodzie aktora scen muzycznych,
2) umożliwia przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym,
3) zapewnienia słuchaczom wszechstronny rozwój intelektualny, moralny, fizyczny i estetyczny,
4) sprawuje opiekę nad słuchaczami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości studium, a w szczególności:
- a) udziela słuchaczom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez wychowawców klas zwanych dalej
„opiekunami roku”,
- b) otacza szczególną opieką słuchaczy znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej i losowej,
- c) organizuje i prowadzi koła zainteresowań i koła przedmiotowe,
- 7. 1. Studium może organizować zajęcia artystyczne dla mieszkańców Białegostoku i okolic, jak również
warsztaty dla artystów z Polski i zagranicy.
- Studium może prowadzić zajęcia rozwijające umiejętności artystyczne dla dzieci i młodzieży na zasadzie zajęć
popołudniowych.
- 8. Pośrednimi odbiorcami realizowanych zadań będą mieszkańcy Białegostoku i wszyscy melomani
uczestniczący w koncertach i przedstawieniach organizowanych przez Studium.
- 9. 1. Zadania opiekuńcze Studium realizowane są w następujący sposób:
1) nad słuchaczami przebywającymi w Studium podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych
i pozalekcyjnych opiekę sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia.
2) nad słuchaczami przebywającymi na zajęciach poza terenem szkoły i na wycieczkach szkolnych opiekę
sprawują osoby do tego upoważnione zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
3) w czasie przerw pomiędzy zajęciami w Studium pełnione są nauczycielskie dyżury organizacyjno-porządkowe.
4) w czasie zajęć obowiązkowych słuchacze korzystają z wyznaczonych sal lekcyjnych i sprzętu umieszczonego
w tych salach stosując się do obowiązujących regulaminów i przepisów bhp i p.poż.
5) opiekun roku zobowiązany jest do przekazania informacji dotyczącej prawidłowego korzystania
z pomieszczeń, zachowania ładu, porządku i czystości pomieszczeń, bezpieczeństwa własnego i innych osób.
6) nauczyciele przedmiotów podczas ćwiczeń, pokazów, doświadczeń udzielają szerokiego instruktażu mającego
na celu bezpieczne wykorzystanie pomocy i sprzętu.
7) nauczyciele stepu, tańca współczesnego i charakterystycznego oraz rytmiki, obowiązani są zwracać uwagę na
stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydajności organizmu słuchaczy oraz przestrzegać przy tym
przepisów bhp obowiązujących w sali gimnastycznej i innych obiektach ćwiczeń.
8) słuchacz ma obowiązek przestrzegania regulaminu Studium i wewnętrznych zarządzeń Dyrektora.
- Dyrektor Studium powierza każdy oddział (semestr) szczególnej opiece jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej
„opiekunem roku”, celem zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej. Opiekun winien prowadzić
oddział (semestr) przez cały okres nauczania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach słuchacze danego
oddziału mogą wnioskować do Dyrektora Szkoły o zmianę opiekuna roku. Wniosek może być rozpatrzony przez
Dyrektora Szkoły, jeżeli posiadać będzie rzeczowe uzasadnienie i potwierdzenie co najmniej 3/4 słuchaczy danego
oddziału (semestru).
Rozdział 3
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
- 10. 1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor Studium
2) Rada Pedagogiczna
3) Samorząd Słuchaczy
- Każdy z wymienionych w ust.1 organów ma zapewnioną możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie i
niniejszym statucie.
- 11. 1. Dyrektor Studium zarządza szkołą i jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Studium
nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami
- Dyrektor jest odpowiedzialny za poziom dydaktyczny i wychowawczy Studium, jego organizację oraz
wykonywanie obowiązujących przepisów.
- Dyrektor ustala z Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Opery i Filharmonii Podlaskiej zakres współpracy.
- Do obowiązków Dyrektora należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru wewnątrzszkolnego wobec nauczycieli i pozostałych pracowników Studium,
3) kształtowanie właściwych warunków pracy i stosunków między pracownikami,
4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywania oceny pracy nauczycieli zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
5) sprawowanie opieki nad słuchaczami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne,
6) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym, zaopiniowanymi przez Radę Pedagogiczną
i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie,
8) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Studium,
9) zatwierdzenie szkolnego zestawu programów nauczania i nadzoru nad ich realizacją,
10) organizowanie działalności artystycznej Studium, w tym praktyk estradowych słuchaczom, 11)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
- Zasady powoływania i odwoływania Dyrektora Studium określają odrębne przepisy.
- 12. 1. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły, który przygotowuje i prowadzi zebrania Rady
Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej ˝ członków
Rady.
- Tryb zwoływania, zasady działania i inne kwestie związane z działaniem Rady Pedagogicznej określają
odrębne przepisy oraz regulamin działania Rady Pedagogicznej przez nią ustalony i zatwierdzony
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro
osobiste słuchaczy, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) uchwalenie regulaminu własnej działalności,
2) zatwierdzenie planów pracy szkoły wnoszonych przez Dyrektora,
3) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
4) podejmowanie uchwały upoważniającej Dyrektora Studium do skreślenia słuchacza z listy słuchaczy,
5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
6) organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
7) opracowanie i uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub projekty jego zmian i przedstawia do
uchwalenia Radzie Szkoły.
- Rada Pedagogiczna wykonuje zadania, które w przepisach zostały przewidziane Radzie Szkoły, zasięgając opinii
Rady Słuchaczy.
- Rada Pedagogiczna analizuje wnioski Dyrektora Szkoły wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz
informacje o działalności szkoły nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- 13. 1. Wszyscy słuchacze Studium tworzą Samorząd Słuchaczy.
- Zasady wybierania działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy
w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy.
- Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Studium.
- Samorząd w celu wspierania działalności statutowej Studium, może gromadzić fundusze z dobrowolnych
składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin Samorządu.
- Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich
sprawach Studium w szczególności dotyczących realizacji podstawowych spraw słuchaczy takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
3) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem
szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresować,
4) prawo organizowania działalności kulturalnej i oświatowej zgodnie z możliwościami organizacyjnymi i w
porozumieniu z Dyrektorem,
5) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
- 14. Zasady współdziałania organów Studium:
1) wszystkie organy Studium współpracują na terenie szkoły w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego
szacunku umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach w swoich kompetencji,
2) sytuacje konfliktowe rozwiązuje Dyrektor ze współdziałaniu z innymi statutowymi organami szkoły,
3) statutowe organy szkoły są zobowiązane do wymiany informacji o podejmowanych i planowanych
działaniach i decyzjach. W przypadku gdy stroną sporu jest Dyrektor Studium rozstrzyga organ prowadzący
szkołę,
4) spory rozstrzygane będą z udziałem wszystkich zainteresowanych na zasadzie negocjacji, porozumienia
i wzajemnego poszanowania.
Rozdział 4
ORGANIZACJA SZKOŁY
- 15. 1. W szkole może być utworzone stanowisko wicedyrektora szkoły. Decyzję w tej sprawie podejmuje organ
prowadzący na wniosek Dyrektora Studium.
- Do kompetencji wicedyrektora należy zastępowanie Dyrektora Studium w pełnieniu obowiązków
służbowych, realizowanie zadań płynących z kompetencji wyznaczonych przez Dyrektora Studium, m.in.
sprawowanie opieki dydaktycznej i organizacyjnej nad Słuchaczami Studium, bezpośrednie kierowanie organizacją procesu
dydaktycznego i organizacyjnego Studium.
- 16. Studium w procesie nauczania realizuje podstawę programową kształcenia w zawodzie aktor scen
muzycznych oraz ramowy plan nauczania wynikający z przepisów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- 17. 1. Rok szkolny rozpoczyna się dla semestru jesienno-zimowego z dniem 1 września i kończy się z dniem 31
sierpnia. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym dniu września, kończą w najbliższy
piątek po 18 czerwca.
- Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Przerwy w nauce, ferie zimowe i letnie ustala się w oparciu
o rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach i placówkach
artystycznych.
- 18. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacyjny Studium zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa
tygodniowy i semestralny rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Studium na podstawie zatwierdzonego arkuszu
organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Obok zajęć obowiązkowych Studium organizuje zajęcia nadobowiązkowe i pozalekcyjne.
- W uzasadnionych przypadkach zajęcia obowiązkowe mogą odbywać się w formie bloków warsztatowych.
- W ramach praktyk estradowych słuchacze Studium mogą brać czynny udział w spektaklach, koncertach i innych
wydarzeniach artystycznych odbywających się na scenach Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz .
- 19. 1. Podstawową formą pracy jest system klasowo-lekcyjny.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- 20. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Studium jest oddział złożony ze słuchaczy. Przeciętna liczba
słuchaczy w klasie powinna wynosić nie mniej niż 8 słuchaczy.
- Klasa może być podzielona na grupy. Decyzję o podziale klasy na grupy podejmie organ prowadzący na
wniosek Dyrektora.
- 21. W celu realizacji zadań statutowych, Studium dysponuje odpowiednimi pomieszczeniami w obiekcie Szkoły
Podstawowej Nr 6 przy ul. Wesołej 11 a w Białymstoku, które spełniają właściwe wymagania wynikające z zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy.
- 22. 1. Studium gromadzi księgozbiór specjalistyczny przeznaczony do wykorzystywania przez nauczycieli,
słuchaczy – zlokalizowany w czytelni szkolnej i gabinetach przedmiotowych.
- Pracą w czytelni kieruje pracownik administracyjno-biurowy. Do jego zakresu należy gromadzenie i
rejestracja zasobów czytelniczych.
- Nadzór nad pracą czytelni sprawuje Dyrektor Studium.
Rozdział 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
- 23. 1. W Studium zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych
i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
- 24. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy
oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy.
- Zadaniem nauczyciela jest:
1) przygotowanie słuchacza do pełnienia ról zawodowych poprzez sumienne wywiązywanie się ze swoich
obowiązków dydaktycznych,
2) wyposażenie słuchacza w niezbędną wiedzę ogólną i specjalistyczną poprzez dostosowanie treści i metod
nauczania do możliwości psychologicznych słuchaczy,
3) wzbogacanie warsztatu pracy, m.in. poprzez gromadzenie specjalistycznych środków dydaktycznych
i materiałów metodycznych,
4) podejmowanie dodatkowych zadań nałożonych prze Radę Pedagogiczną lub Dyrektora Studium.
- Do obowiązków nauczyciela należy:
1) prowadzenie przedmiotowych zajęć dydaktycznych,
2) uczestnictwo w pracach Rady Pedagogicznej,
3) kierowanie się dobrem słuchaczy, troską o ich zdrowie, a także poszanowanie godności osobistej słuchaczy,
4) prowadzenie dokumentacji wynikającej z prowadzenia procesu dydaktycznego,
5) doskonalenie się zawodowe.
- 25. 1. Nauczyciele bloków przedmiotowych i nauczyciele przedmiotów pokrewnych tworzą zespół
problemowo-przedmiotowy.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący, wyłoniony spośród członków zespołu.
- Do zadań zespołu należy:
1) ustalanie i ewaluacja realizowanych w Studium programów nauczania,
2) opracowanie propozycji szczegółowych zasad wewnątrz szkolnego systemu oceniania,
3) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.
- 26. 1. Dyrektor Studium powierza każdą klasę opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tej klasie
zwanemu zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 4, lit. a, „opiekunem roku”.
- Przydziału wychowawstw dokonuje Dyrektor Studium po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.
- Opiekun roku jest świadomym uczestnikiem procesu wychowawczego i jednocześnie opiekunem słuchacza.
Tworzy warunki wspomagające rozwój słuchacza i przygotowanie słuchacza do pełnienia różnych ról w życiu
dorosłym.
- Opiekun roku jest animatorem życia zbiorowego oraz mediatorem i negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii
spornych wewnątrz zespołowych oraz między słuchaczami, a nauczycielami.
- Zadania i obowiązki wychowawcy- opiekuna roku:
1) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
2) planuje i organizuje wspólnie ze słuchaczami różne formy życia zespołowego , rozwijające jednostki
i integrujące klasę,
3) współdziała z nauczycielami w jego oddziale, uzgadnia z nimi i koordynuje ich działania wychowawcze wobec
tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka.
- 27. 1. Pracowników nie będących nauczycielami zatrudnia i zwalnia Dyrektor Studium, zgodnie z odrębnymi
przepisami.
- Zakresy obowiązków i odpowiedzialność pracowników o których mowa w ust.1 ustala Dyrektor Studium.
Rozdział 6
SŁUCHACZE SZKOŁY
- 28. 1. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w Studium jest posiadanie
świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.
- Kandydat zobowiązany jest złożyć w sekretariacie Studium następujące dokumenty:
1) podanie i życiorys,
2) poświadczoną kopię świadectwa ukończenia szkoły średniej,
3)4 zdjęcia,
4) zaświadczenia lekarskie wydane:
- a) przez lekarza ogólnego o przydatności do zawodu,
- b) przez chirurga lub ortopedę o stanie kręgosłupa i stóp,
- c) przez laryngologa lub foniatrę o prawidłowej budowie gardła i strun głosowych.
- Dokumenty wymienione w ust. 2 kandydat składa w terminie od dnia 15 marca do dnia 31 maja.
- Na rok szkolny 2010/2011 dokumenty, o których mowa w ust.3 składa się w terminie do 15 czerwca 2010r.
- Kwalifikacja kandydatów do Studium odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego.
- Egzamin wstępny przeprowadza się wyłącznie z przedmiotów artystycznych.
- Kandydat zobowiązany jest przygotować do egzaminu:
1) dwa utwory wokalne, zróżnicowane w treści i nastroju wraz z nutami dla akompaniatora lub z podkładem
muzycznym na płycie CD,
2) wiersz oraz fragment prozy z pamięci,
3) strój do ćwiczeń na egzamin ruchowo-taneczny.
- 29. Rekrutację słuchaczy przeprowadza komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna powołana przez Dyrektora
Studium.
- 30. 1. Egzamin wstępny dla kandydatów przeprowadza się w okresie od dnia 20 czerwca do końca roku
szkolnego.
- Z przebiegu egzaminu wstępnego komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów
zakwalifikowanych i listę nie zakwalifikowanych oraz uzyskanie przez nich oceny.
- 31. 1. Decyzję o przyjęciu do Studium podejmuje Dyrektor Studium na podstawie ostatecznej oceny z
egzaminu wstępnego.
- O przyjmowaniu słuchaczy do klas lub na semestry programowo wyższe decyduje Dyrektor Studium na
podstawie ustalenia przez komisję predyspozycji i poziomu umiejętności odpowiadających programowi klasy, do której
kandydat ma być przyjęty.
- 32. 1. Kandydat może być przyjęty w poczet słuchaczy Studium w wyniku prezentowania wybitnych
predyspozycji i wyróżniającej postawy podczas zajęć warsztatowych organizowanych przez Studium.
- Indeks może być również nagrodą w konkursach wokalno-aktorskich organizowanych przez Studium oraz inne
instytucje i organizacje kulturalne.
Rozdział 7
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY
- 33. 1. Prawa uczniowskie nabywa się z chwilą zakwalifikowania w poczet Słuchaczy Studium.
- Każdy słuchacz ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej a w szczególności:
- a) przestrzeganie wcześniej ustalonych terminów i godzin przesłuchań i egzaminów,
- b) informacji o programach z poszczególnych przedmiotów,
- c) informacji podanych w pierwszych dniach roku szkolnego o minimum repertuarowym, wymaganiach
egzaminacyjnych, terminach przesłuchań, konkursów audycji muzycznych itp.
2) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
3) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
4) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich
możliwości Studium.
5) przedstawiania, Dyrektorowi Studium i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich
pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień,
6) swobodnego wyrażania myśli, przekonań i opinii dotyczących życia szkoły, nie uwłaczających jednak niczyjej
godności osobistej,
7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej przeprowadzanej na bieżąco oceny stanu wiedzy i umiejętności,
8) korzystania z pomieszczeń Studium, sprzętu, środków dydaktycznych.
- Słuchacz ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w regulaminie słuchacza,
2) uczyć się systematycznie, pracować nad własnym rozwojem, aktywnie uczestniczyć w zajęciach
Dydaktycznych i w życiu Studium, rozwijać swoje zdolności i zainteresowania,
3) godnie reprezentować Studium,
4) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników Studium, zachowywać się zgodnie z zasadami
współżycia,
5) dbać o ład, porządek i higienę oraz wspólne dobro: sprzęt, meble, urządzenia, pomoce i przybory szkolne.
6) wyłączenia telefonu komórkowego i innych multimediów na czas trwania zajęć edukacyjnych
7) usprawiedliwienia słuchacza z zajęć przyjmowane są do 14 dni po nieobecności słuchacza w formie pisemnej do
Sekretariatu Studium, następnie przekazywane nauczycielowi.
- 34. 1. Słuchacz może otrzymać następujące nagrody:
1) pochwała,
2) nagroda rzeczowa.
- Nagrody przyznaje Dyrektor Studium na wniosek opiekuna roku lub innego nauczyciela.
- 35. 1. Dyrektor Studium może ukarać słuchacza karą nagany lub zawieszenia w prawach w przypadku:
- a) niewłaściwego zachowania w stosunku do nauczycieli,
- b) świadomego niszczenia urządzeń szkolnych i instrumentów muzycznych.
- Sposób wykonania kary nie może naruszać nietykalności i godności osobistej słuchacza.
- 36. 1. Dyrektor Studium może w drodze decyzji skreślić słuchacza z listy uczniów w przypadku:
1) nie uzyskania promocji, o czym jest mowa w przepisach w sprawie warunków oceniania , klasyfikowania
i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach
i placówkach artystycznych,
2) nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach przez okres 2 m-cy.
- Decyzję o skreśleniu słuchacza z listy uczniów podejmuje Dyrektor Studium na podstawie uchwały Rady
Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy.
Rozdział 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 37. 1. Studium używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Studium prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Studium przechowuje dokumentację, która jest podstawą wystawiania dyplomów i ich duplikatów.
- Zasady prowadzenia przez Studium gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Studium może posiadać własny sztandar.
- 38. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie obowiązują przepisy ustawy o systemie oświaty oraz w
przepisach wydanych na jej podstawie.